אחת הבעיות הפילוסופיות כבדות המשקל של העידן המודרני היא מתי ניתן להגדיר מחשב כבעל אינטיליגנציה. בניסוח יותר קונקרטי השאלה תהיה למעשה 2 שאלות נפרדות:
1.האם ניתן, בשפה בינארית, המורכבת למעשה מ 2 אפשרויות ברגע נתון, להרכיב מנוע בעל חשיבה אנושית
- מבחן טיורינג.
2. האם המחשבה האנושית היא לא יותר ממנוע בינארי מורכב - החדר הסיני.
על המושגים והרעיון ניתן ללמוד בקישור הבא: מאמרו של פרופ' מרסלו דסקל תקשורת עם מחשבים, בין מבחן טיורינג לבין "החדר הסיני"
http://www.tau.ac.il/humanities/philos/dascal/papers/turing.htm
ברצוני להציע הסתכלות נוספת על הסוגיה.
ייתכן ובראייה רחבה האינטרנט מתפקד כסוג של קונסטרוקט חושב, ברמת מורכבות גבוהה. הוא מורכב מהמון פרטים המקושרים ביניהם באינסוף נתיבים ואופנים ומשנה צורתו תמידית.
בעידן הווב 1.0 המנגנון היה מכני. המנועים החיבורים וההתפתחות היו תולדה של אלגוריתמים ותוכנות. עידן הווב 2.0 הכניס גורם פחות צפוי למשוואה - האדם.
התוספת האחרונה שקיבלה דחיפה משמעותית היא הרשתות החברתיות. השפעתה היא משמעותית בעיני מאחר והיא מוסיפה יסוד חדש לאינטרנט. היסוד הנוסף הוא ה"אני". למעשה גם בווב 2.0 האדם עדיין מעלה חלקים ממהותו לרשת דרך מסננים מכאניים. הרשת החברתית בהתפתחותה תאפשר לו להעלות את עצמו.
אפשר לחשוב על כך דרך מנועי החיפוש. גוגל עושה שימוש באלגוריתם מסויים שסורק את הרשת ומאפיין את המידע שמגיע אלינו. מה יהיה המצב עם מנוע חיפוש מבוסס רשת חברתית כדוגמת פייסבוק? האם ישתנה משהו ב"התנהגות" המערכת מעצם היותה מבוססת על כמות גדולה של "אני" שהועלה למרחב הווירטואלי?
ד"ר אלון הסגל פרסם מאמר העוסק ברשת חברתית בתוך ארגון והשפעותיה על תפקודו:
1.האם ניתן, בשפה בינארית, המורכבת למעשה מ 2 אפשרויות ברגע נתון, להרכיב מנוע בעל חשיבה אנושית
- מבחן טיורינג.
2. האם המחשבה האנושית היא לא יותר ממנוע בינארי מורכב - החדר הסיני.
על המושגים והרעיון ניתן ללמוד בקישור הבא: מאמרו של פרופ' מרסלו דסקל תקשורת עם מחשבים, בין מבחן טיורינג לבין "החדר הסיני"
http://www.tau.ac.il/humanities/philos/dascal/papers/turing.htm
ברצוני להציע הסתכלות נוספת על הסוגיה.
ייתכן ובראייה רחבה האינטרנט מתפקד כסוג של קונסטרוקט חושב, ברמת מורכבות גבוהה. הוא מורכב מהמון פרטים המקושרים ביניהם באינסוף נתיבים ואופנים ומשנה צורתו תמידית.
בעידן הווב 1.0 המנגנון היה מכני. המנועים החיבורים וההתפתחות היו תולדה של אלגוריתמים ותוכנות. עידן הווב 2.0 הכניס גורם פחות צפוי למשוואה - האדם.
התוספת האחרונה שקיבלה דחיפה משמעותית היא הרשתות החברתיות. השפעתה היא משמעותית בעיני מאחר והיא מוסיפה יסוד חדש לאינטרנט. היסוד הנוסף הוא ה"אני". למעשה גם בווב 2.0 האדם עדיין מעלה חלקים ממהותו לרשת דרך מסננים מכאניים. הרשת החברתית בהתפתחותה תאפשר לו להעלות את עצמו.
אפשר לחשוב על כך דרך מנועי החיפוש. גוגל עושה שימוש באלגוריתם מסויים שסורק את הרשת ומאפיין את המידע שמגיע אלינו. מה יהיה המצב עם מנוע חיפוש מבוסס רשת חברתית כדוגמת פייסבוק? האם ישתנה משהו ב"התנהגות" המערכת מעצם היותה מבוססת על כמות גדולה של "אני" שהועלה למרחב הווירטואלי?
ד"ר אלון הסגל פרסם מאמר העוסק ברשת חברתית בתוך ארגון והשפעותיה על תפקודו:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה