חפש בבלוג זה

יום שלישי, 11 במאי 2010

סיכום פעילות טוויטר - מגמת תקשוב - אפריל/ מאי 2010


במהלך השבועיים האחרונים בין ה – 21/4/2010 ל – 5/4/2010 התנהלה פעילות לימודית של מגמת תקשוב ברשת טוויטר, במסגרת הקורס טכנולוגיות תקשוב ותקשורת למידה בהנחייתה של הד"ר גילה קורץ. הפעילות נערכה על מנת לבדוק את אפשרות שילובו של הכלי הטכנולוגי במסגרת הוראתית. לצורך הפעילות נתבקשו הסטודנטים להירשם לרשת טוויטר ולהצטרף לרשימה ייעודית שנפתחה על ידי אחד מהם. הפעילות הייתה פעילות רשות. בנוסף, הוזמנו לפעילות גם בוגרי מגמת תקשוב ולמידה.
ההנחיה שנתנה לסטודנטים הייתה לצייץ על דיווח/מאמר/עדכון/חוויה  חדשים בנושא "השתלבות הטכנולוגיה בחיינו". לא ניתנה כל הגבלה חד משמעית בנוגע לתוכן. המטרה מאחורי ההנחיות הרחבות והלא ממוקדות הייתה לאפשר ביטוי חופשי לסטודנטים וזאת על מנת לצפות איזה שימוש הם יעשו בכלי.
מספר מילים על שהתרחש בפעילות עצמה :
·         מספר גדול של נרשמים – 25 חברי מגמה, 4 בוגרי מגמה ו- 2 נוספים להיום.
·         תחילת הפעילות אופיינה בהשתתפות פעילה רחבה אך היא דעכה עם הזמן.
·         הצטרפו לרשימה בעלי עניין מחוץ לגבולות המכללה.
הפעילות לאחר מספר ימים הייתה בעלת צורה של פעילות בפורום. ייתכן ותופעה זו נבעה מנסיגה של סטודנטים לדפוסים מוכרים מתוך מפגש עם טכנולוגיה חדשה. באותה מידה, ייתכן כי דפוס שימוש זה הוא מה שנחוץ לסטודנטים.
נשאלת השאלה, האם ישנם יתרונות לטוויטר על פני הפורום הרגיל. לדעתי, ישנן מספר נקודות בהן הטוויטר מוסיף מימד נוסף על פני פורום קורס סטנדרטי.
1.      טוויטר אינו כבול לקורס ספציפי. תכונה זו מאפשרת ליצור פורום של מגמה אשר ישרת אותה גם כשחבריה נמצאים בחוגים שונים. בכך הטוויטר משרת מספר יסודות.
א.      יסוד חברתי – קבוצת לומדים המשמרת קשר שאינו טכני תלוי קורס, אלא מעוגן בבסיס רחב יותר.
ב.      ידע – קיומה של מסגרת קבוצתית המחליפה ומשתפת מידע וידע ואינה כבולה לחברי הקורס, חוג והמסגרת מאפשרת הרחבה של רשת הידע.
2.      ממשק המשתמש של טוויטר מאופיין בפשטות ומספק פרופיל משתמשים. בנוסף למנהל הרשימה יש שליטה מקפת על המופיע בה. ככלי הוראתי יש בכך מספר יתרונות.
א.      מספר התקלות מועט.
ב.      התמונה המצורפת לציוץ ובנוסף, האפשרות לצפות בציוצים של כל משתתף בנפרד, מאפשרים שליטה טובה למדריך.
3.      מגבלת האורך על הציוצים (140 תווים) יכולה להיות מועילה באופנים שונים:
א.      ניסוח מדויק וענייני הוא כלי חשוב ללמידה.
ב.      עבור המדריך, העובדה שסטודנטים מתנסחים באופן קצר ובהיר מהווה חיסכון עצום בזמן ומשאבים.
לסיכום,
הלכה למעשה, הדינאמיקה שנוצרה במסגרת הפעילות דמתה לזו שבפורום. יחד עם זאת, שלא כמו בפורום, ניתן היה לראות שיח שחרג מגבולות עולם התוכן הקשור בקורס מסוים. בנוסף, מעגל המשתתפים היה רחב יותר ממספר הלומדים בקורס למרות שכל החברים ברשימה מגיעים מאותו תחום דעת. דבר נוסף שעלה בפעילות הוא הפשטות היחסית של תפעולה מעמדת המדריך. הטוויטר מאפשר שליטה ותפקוד יעיל כמו גם הכרות טובה יותר עם החברים דרך התמונות והפרופיל שלהם. מאפיינים אלו גם מהווים את הערך המוסף של טוויטר ככלי הוראתי.
לדעתי, על מנת לשלב את טוויטר בתהליך ההוראה, יש לעצבו כפורום על המאגד תחתיו מגמה או קבוצה מאותה הדיסציפלינה. אני משער ששילוב כזה, בשימוש נכון, יוביל לייעול טכני של המערכת. ייעול כזה יקרה לאחר תקופת הסתגלות בה ייווצר גיבוש חברתי. הפורום, עשוי להחליף במובנים רבים את פורום הקורס בכל הנוגע לבעיות טכניות ותמיכה. ניתן יהיה להגיע מהר יותר למצב של קבוצה שלומדת ומחליפה מידע וזאת בגלל האוריינטציה החברתית של טוויטר. משאבים רבים (שעות מערכת) עשויים להיחסך עקב כך. בנוסף, בכל האמור בבניה של רשת ידע ומידע, טוויטר מספק אפשרות להרחבת הרשת אל מחוץ לגבולות מוסד הלימודים.
כפעילות, הייתי משלב את טוויטר בתחילת מסלול הלימודים. הנחיות הפעילות צריכות להיות בעלות אוריינטציה חברתית. הסטודנטים ישלבו תמונות בפרופיל ויחליפו מידע וחוויות. המטרה של הפעילות צריכה להיות יצירה של פורום על חברתי / מקצועי שיתפתח עם ההתפתחות המקצועית של הסטודנטים.

2 תגובות:

דגנית ברזילי אמר/ה...

נדב,
יישר כוח על סיכום הפעילות, בעיניי המסקנות יסודיות ומשקפות. דגנית

נעמי אמר/ה...

הי נדב,
ראשית תודה על ארגון הפעילות והאפשרות להתנסות בכלי חדש בתוך מסגרת תומכת. המסקנות שלך אכן קולעות גם לתחושות שלי, אולם יש לי השגה אחת, ובעצם תהייה, אם הטוויטר אמור להוות פורום על - וזה לכשעצמו רעיון מצויין - אזי ההגבלה ל-140 תווים בפורום נראית לי מגבילה שכן הפורום בבסיסו הינו מקום להעברת דעות, מחשבות ונקודות מבט, והבעת דעות ב140 תווים בלבד עשויה להוציא את העוקץ והעיקר מהתגובה בפורום... אבל אשמח לנסות את הכלי שוב ושוב ולהמשיך לבדוק אותו לעומק.
בברכה
נעמי