חפש בבלוג זה

יום שישי, 20 במאי 2011

עבודה שיתופית בסביבה מתוקשבת 2

בעקבות הפוסט האחרון ובעקבות נסיונות לקיום עבודה שיתופית אצל תלמידי, התעוררה אצלי מחשבה נוספת. למעשה, הדוגמא האולטימטיבית, בחינוך הקדם טכנולוגי, ללמידה שיתופית היא הג'יקסו. המיוחד בג'יקסו הוא היצירה של פערי מידע בתוך קבוצת הלומדים על ידי בניית מומחים המגיעים לידע תוך שילוב תחום מומחיותם.
בעבודתי עם תלמידים, הבחנתי כי המקומות בהם העבודה השיתופית ברשת עבדה, הייו המקומות בהם התלמידים עשו חלוקת עבודה המבוססת על נקודות החזקה שלהם. כשתהליך זה התרחש, נוצרה עבודה שיתופית מפרה. תהליך זה יכול להתרחש באופן טבעי כשיש היכרות מוקדמת וכימיה בין הלומדים. אולם, שומה עלינו כמורים / מדריכים לייצר אותו באופן מלאכותי? ושאלה גדולה יותר תהיה האם זה בכלל אפשרי לעשות כן ללא אותה כימיה או היכרות אישית.
האגו האנושי עוד לא עבר שינוי מספיק כדי לאפשר זאת. אנחנו רוצים את הקרדיט על התוצר ואנחנו מוכנים לחלוק את התוצר רק כשברור לנו שברור לכולם מי עשה מה. המחשבה כי הווב 2.0 יצר שינוי בדפוס אנושי זה מקדימה את זמנה. לכל היותר אנחנו בעיצומו של תהליך.
לדעתי ניתן לזרז תהליך זה על ידי שינוי בדפוסי התגמול וההערכה בבתי הספר. שימוש בבחינות קבוצתיות וציון קבוצתי מגיל צעיר עשוי לייצר תהליך שייקל על עבודה שיתופית ברשת. אולם, גם במקרה זה, הפער הבין דורי יקשה על התהליך. ייתכן כי תלמידים צעירים יחיו בשלום עם שינוי התפיסה אולם מה עם הוריהם...

5 תגובות:

נעמי פורת אמר/ה...

נדב,
הבאת דוגמא נהדרת לנושא השינויים האבולוציונים. "זרקת" אותנו חזרה לקורס של יפה בן עמי וחידדת את הנקודות שהועלו בזמנו בקורס...
תודה!
אזרוק שאלה קודמת לאוויר ויותר ראשונית - האם יש צורך בציונים? אם נהיה מורים יותר אקטואלים, יותר מחוברים לתלמידים לצרכים ונעסוק בתכנים ,המדברים" לילדים או מזוית ראיה המתאימה לילד - היתכן ונצליח לרתק אותם בלי חרב המבחנים!?!?
"ותחשבו על זה"...
נעמי

Ayala אמר/ה...

אעלתה נקודות מעניינות לחשיבה והתייחסות ...
לדעתי , אנו כאנשי חינוך אמורים להציב את ה"מגדלור" כסמן לצרכי הבוגר העתידי ולשם לכוון.
אין ספק שבדרך יהיה עלינו להתמודד עם דפוסים קיימים, תפיסות קיימות וכו'.
אני מאמינה שתפיסת עולם פדגוגית עם פנים לעשורים הבאים של המאה 21 עשויה להיות המנוע- המניע לשינוי מסדר גבוה, שאמור להוביל לשינוי מהותי ולא קוסמטי.

בהצלחה
דורית סלע

יענקל אמר/ה...

הדוגמה של טכניקת ה-Jigsaw מראה שאתה בהחלט צודק - פעילויות חינוכיות שיתופיות לא נולדו עם האינטרנט. כמו-כן, אתה צודק שחשוב לשים לב לכך שמאפיין חשוב ביותר בהצלחת ה-Jigsaw הוא התכנון הקפדני כך שכל אחד באמת יכול לתרום תרומה ייחודית ומשמעותית.
אבל אני מבקש להסב את תשומת הלב לא רק לדוגמה, אלא להסבר של הדוגמה - דף בוויקידפיה. הדף על ערך ה-Jigsaw שאליו קישרת נפתח לראשונה לפני כשלוש וחצי שנים עם סקירה כללית על הטכניקה. היום, אחרי תוספות ושינויים (חלקם משמעותיים, חלקם זעירים) של כ-20 אנשים שונים, יש (לדעתי) ערך נרחב ומרשים.
מיותר אולי להוסיף שהעבודה השיתופית הזאת לא נעשתה בכיתה כלשהי (ובוודאי גם לא על ידי "ילידים"). ובכל זאת, היא דוגמה מרשימה מאד לתוצר של עבודה שיתופית שמאפיינת את התקופה שלנו - תוצר שאיננו נובע מתכנון קפדני של מורה, ובקושי של עיצוב של סביבה. נדמה לי שיש הרבה שהחינוך יכול ללמוד מהדוגמה הזאת.

השמת בכירים אמר/ה...

נדב,

אהבתי את הדוגמא של טכניקת ה-Jigsaw ואכן סיפקת לי כמה נקודות מעניינות למחשבה. חשוב רק לזכור שלא פשוט להגיע לשינוי בתפיסות העולם...

תודה.

העצמה אישית אמר/ה...

למדתי לראשונה על טכניקת ה-jigsaw, הצלחתי לזהות כיצד זה יועיל לי.. תודה!