חפש בבלוג זה

יום ראשון, 4 ביולי 2010

סביבת ויקי - עבר זמנו בטל קורבנו

לאחרונה נחשפתי לעבודה בסביבת ויקי. למעשה הויקי היא תחילתו של הווב 2.0 מבחינת התפיסה אך לא ברמת הביצוע. ממשק המשתמש ודרך הצגת הידע הם עדיין במובנים רבים ווב 1.0. ראשית, השינוי המהותי בווב 2.0 מתבטא בנגישותו לכל אחד. הווב 2.0 מאפשר לכל אדם לבטא עצמו ולשים את עצמו על הרשת, לעיני כל. דרכי הביטוי החדישות ממחישות זאת בצורה ברורה ראו טוויטר, פייסבוק ורשתות חברתיות בכלל. מאפיין נוסף הוא, דרכי ייצוג היידע שהשתנו אף הן. ידע הפך להיות מיוצג באופן סימבולי (דוד חן, 98) ולדעתי הפך להיות קונסטרוקט משותף של מספר תודעות שונות (פוסט שלי). סביבת הויקי אינה עומדת בקריטריונים אלו. בסביבת הויקי הביטוי האינדיווידואלי נחבא ומצריך התעמקות על מנת להחשף. שאיפתה העקרונית של הסביבה היא להציג את הקונסטרוקט המשותף קרי להציג את האידיאה אולם בעשותה כן היא מפספסת את הנקודה. ביטול האינדווידואל אינו הרעיון מאחורי הווב 2.0. נהפוך הוא, הרעיון הוא שינוי האינדווידואל לקיום דו מימדי הן כקונסטרוקט תודעתי והן כיחיד. בנוסף, הויקי היא בעיקרה ייצוג טקסטואלי במסגרת ממשק המדמה סביבות טקסט מיושנות. ממשק זה לא יכול להיות בעל המשכיות מאחר והדור הבא שאמור להשתמש בו לא ירצה לעשות כן.
בדימוי מעולמנו שלנו דומה הויקי לאותן מכוניות ראשונות בהן רתמו את המנוע לפני העגלה במקום הסוס, בעוד שהווב 2.0 בדימוי זה, יהיה מכונית בעלת 4 גלגלים הגה ומנוע. דעתי היא שסופו להעלם במתכונתו זו.

תגובה 1:

iTeacher אמר/ה...

ואולי הרעיון מאחורי ויקי הוא ליצור באמצעות שיתוף תכנים שנצמדים ככל הניתן לעובדות ופחות לדעות. לדעתי חסרים דווקא מקורות בהם ניתן למצוא מידע אובייקטיבי ולא נושא שלכל אדם יש מה להגיד עליו.