חפש בבלוג זה

יום שלישי, 20 בספטמבר 2011

תקשוב מערכת החינוך למאה ה-21 - סיפור מקרה והרהורים

המסמך המזעזע הפרוס לפניכם הנו תיעוד מדויק ואמיתי של שיחה שניהלתי עם ילד X, בכיתה ג, בבית ספר Y. השיחה החלה כשיחת חולין וכשהבנתי מה שומעות אוזני מיד העליתי אותה על הכתב. פרט "שולי" שאולי קשור לרשומה זו הוא שבית הספר נמצא בשנתו השנייה בתכנית התקשוב למאה ה - 21.
שאלה: תתאר לי מה היה בשיעור מדעים?
תשובה: עשינו טבלה למיון של מחזוריות דברים בטבע בזמן וביומיום.
שאלה: ואח"כ?
תשובה: בהתחלה היא רצתה להראות לנו סרט. כי יש לנו מקרן בכיתה ויש לנו הכל. אבל משהו לא עבד.
שאלה: מה לא עבד?
תשובה: האתר היה בשיפוצים.
שאלה: אז מה קרה אח"כ? וכמה זמן היא ניסתה להפעיל?
תשובה: הרבה זמן 20 דקות.
שאלה: ומה עשיתם אח"כ?
תשובה: קיבלנו דף שיעורי בית עם שיר שהיינו צריכים למצוא:
1. שמות ציפורים חבויות בשיר.
2. לרשום את שמות הצמחים הנדירים בשיר.
3. למצוא מידע על קן הכדן באינטרנט.
שאלה: איך אתה מוצא מידע באינטרנט?
תשובה: כותב את הדברים בגוגל. ומחפש במה שמצאתי ומדפיס.
שאלה: איך אתה יודע שמה שמצאת זה מידע?
תשובה: כי זה מה שכתבתי בגוגל.
שאלה: מישהו הסביר לך איך לחפש מידע?
תשובה: אתה.
שאלה: איך מדפיסים?
תשובה: לא יודע.
שאלה: מישהו לימד אותכם להדפיס?
תשובה: לא.
שאלה: עבדתם עם מחשבים בבית הספר אי פעם?
תשובה: לא.
שאלה: אף אחד לא שאל את המורה איך לחפש? איך לעשות את שיעורי הבית?
תשובה: לא כי כולם יודעים שההורים שלהם יודעים. מי שאין לו מדפסת הולך להדפיס אצל חברים.
שאלה: מה עושים עם המידע שמדפיסים?
תשובה: מביאים למורה והיא בודקת. המורה מוסיפה נקודות והקבוצה מקבלת נקודות.
שאלה: לפי מה נקבעות הנקודות?
תשובה: לפי כמות הכתיבה בדף המודפס.

אז מה למדנו היום???
  1. כמות = איכות. אין כלל משמעות לתוכן המידע העיקר שיהיו הרבה מילים.
  2. גוגל = תיבת קסמים - תכניס מילה קבל מידע.
  3. כדאי לאדם להיות בר מזל ולהיוולד להורים משכילים בעלי אמצעים. סיכויי ההצלחה שלו גדולים יותר ובטוח הוא מקבל יותר נקודות.
  4. אם איתרע מזלו של אדם והוא נולד למיעוטי יכולת ואמצעים או לחלופין הוריו אינם בבית בשעה שהוא מכין את שיעורי הבית, כדאי שיתחבר עם כאלו שמזלם שפר עליהם.
  5. גם מורה שנמצא שנתיים בתכנית התקשוב, עשוי להיתקל בקשיים בהפעלת ברקו. (כשהוא מסתמך על סרטון באינטרנט ולא מוריד אותו למחשב שקיבל מקרן אתנה).
בהינתן המצב המתואר לעיל, הייתי מעדיף שישלחו את הילד לחפש באנציקלופדיה. אמנם אין כאן התאמה למאה ה - 21 אך לפחות לא נעשה שום נזק רציני. סבי ז"ל היה עונה על השאלה: מדוע הוא חושב שהרופא שלו הוא מצוין? באמירה: "הוא עוד לא הזיק לי". צר לי שאמירה זו הולמת גם מוסדות חינוך.  
אני ממליץ בחום לכל הקורא רשומה זו לקרוא את המחזה "שיח פליטים" של ברטולד ברכט במיוחד את הפרק הדן במהות החינוך היסודי. הציניות בה ילדים נתקלים בבית הספר היא נוראית. מעוצמת ההלם טרחתי ווידאתי עם עוד ילדים מאותה הכיתה וזו אכן התמונה המצטיירת. הקונספציות השגויות המתוארות כאן אינן מקרה חריג. אני מעביר כדרך קבע שיעורים לילדים מכיתה ד ומעלה לגבי מהות האינטרנט, מהו מידע, כיצד עובד מנוע חיפוש ואיך ניתן להגיע לידע רלוונטי ברשת. יש לי תחושה משונה שגם רוב המורים בהם אני ניתקל זקוקים לשיעורים אלו.

2 תגובות:

ד"ר גילה קורץ אמר/ה...

נדב,
רציתי לכתוב לך שאני מזועזעת, כועסת וכואבת כי זה אולי מה שמתבקש מימה שכתבת אבל אני לא. זה בדיוק התפקיד שלך ושלי ושל עוד מורים שכן מבינים את הפוטנציאל של התקשוב "להפיץ את התורה".
היום למשל עשיתי הדרכה להפעלת לוח אינטראקטיבי. לא כי אני חושבת שלוח אינטראקטיבי זה הדבר הכי מדהים, מהפכני עלי אדמות אלא כי זהו אפיק שדרכו אוכל להכניס מורים לעידן התקשוב.
לך ולי אין את המותרות לצקצק בלשוננו ולהזדעזע מהנעשה במערכת החינוך אלא פשוט לעשות ולו גם אם זה בדרכנו הקטנה והצנועה. כי אין לנו ארץ אחרת.

Unknown אמר/ה...

לא כועס ולא כואב אבל מה שמפריע לי הכי זה, שגם אם הייתי שולף מורה ראוי 70 שנה אחורה בזמן הוא יכול היה לראות שיש כאן בעיה אקוטית. אני חושב שהבעיה העיקרית היא חוסר ההבנה והתבונה הבסיסית של מורים ביסודות ההוראה עצמה . (פיאז'ה, ויגוצקי....).