חפש בבלוג זה

יום שבת, 27 באוגוסט 2011

הבלוג כפלטפורמה למרחב דיון בית ספרי

במסגרת עבודתי כמורה, אני משמש כרכז תוכנית אמירים. במסגרת התוכנית אני והקבוצה אותה אני מנחה, מקימים קבוצת "ויכוחים" בדומה למועדוני ה debating הנהוגים במוסדות ההשכלה הגבוהה בארצות הניכר ולאחרונה גם בארצנו. דרך הקבוצה לומדים הילדים כישורים רטוריים, כישורי כתיבה כמו גם תרבות דיון וטיעון  (שכה נחוצה במקומותינו). בשלב ראשון תנהל הקבוצה דיונים בינה לבין עצמה כשהתהליך בסופו של דבר יתרחב ויגיע לכיתות השונות ולבסוף יכלול את בית הספר כולו.
לצורך העבודה בחרתי להשתמש בבלוג כסביבה לימודית. הבלוג יאפשר העלאת נושאים ותגובות בצורה לינארית ולאחר מכן ניהול דיון וניתוח של הטיעונים והתגובות במליאה. כל ילד בתורו יעלה נושא ואת דעתו כרשומה כשהשאר מנסים לסתור או לתמוך ברעיון על פי התפקיד שחולק להם. הבלוג יאפשר לילדים שילוב של מקורות מידע וקישורים לתמיכה או סתירה של טיעונים. כך, כערך מוסף ילמדו הילדים שימוש במקורות מידע רלוונטיים כתמיכה בטיעוניהם. בשלב שני תיחשף הרשומה לכיתות כשילדי הכיתה יוזמנו להגיב ולטעון. הנושאים שיועלו יובאו על ידי התלמידים ועל ידי על מנת להגיע לייצוג של תחומי תוכן מגוונים ככל האפשר החל בנושאים הקשורים בתקנון בית הספר, דרך נושאי לימוד שונים וכלה בנושאים חברתיים אקטואליים. קבוצת הדיונים אמורה לספק ערוץ ביטוי נוסף לילדי בית הספר. ערוץ זה יתקיים באופן עצמאי כלוויין מחד וכחלק בלתי נפרד מתרבות הדיון הבית ספרית.
מנקודת המבט של המורה, תיווצר סביבת ידע שתשקף למידה תהליכית וניתן יהיה לבחון באמצעותה שיפור ברטוריקה וביכולות הביטוי של הילדים. למותר לציין שהסביבה תהיה חשופה לתלמידי בית הספר וההורים.
מנקודת המבט הבית ספרית, תיווצר סביבה תרבותית המכילה ידע ומשקפת את העבודה הלימודית והחברתית בבית הספר. 

תגובה 1:

Hadas אמר/ה...

הי נדב
יהיה מעניין לתעד את תהליך העבודה של התלמידים מנקודת מבט שלך כמנחה.
האם תפתח בלוג לקבוצת אמירים שלך?
בהצלחה!!
זה נשמע מעניין ומאתגר. אני מקווה שגם נצליח להגשים את החלום של מנהיגות צעירה חושבת ומשפיעה. בימי אלו של מחאה חברתית ציבורית, חשוב שנלמד את התלמידים להביע את עצמם בדרכים תרבותיות תוך נימוק דעתם.
יישר כוח!